OFICJALNY PROGRAM Kraków Celtic Festival
Piątek 5 września 2025 r.
| Parada celtycka | Barbakan, Basztowa 30, 16:00-17:00 |
| Otwarcie festiwalu / Kraków Céilí Band | Klub Pod Jaszczurami, Rynek Główny 8, 17:30-19:30 |
| Mandelbrodt Set | Klub Pod Jaszczurami, Rynek Główny 8, 19:30-21:00 |
| Sesja muzyki celtyckiej | Klub Pod Jaszczurami, Rynek Główny 8, 21:00 |
Sobota 6 września 2025 r. (Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Papiernicza 2, Kraków)
| A. Kałużny – Warsztaty tańca irlandzkiego | Sala Wielofunkcyjna, 11:00-12:00 |
| Fundacja Kultury Irlandzkiej – Spotkania z Irlandią dla dzieci | Plener, 12:00-13:00 |
| J. Szczygieł – Tin Whistle dla początkujących | Podziemia, 12:00-13:00 |
| M. M. Wojtanowicz, M. Gałązka – Spotkanie z Bretanią | Sala Teatralna, 12:00-13:00 |
| L. Fairy – Warsztaty tańca irlandzkiego | Sala Wielofunkcyjna, 12:00-13:00 |
| J. Szczygieł – Tin whistle: wprowadzenie do muzyki irlandzkiej | Podziemia, 13:00-14:00 |
| T. Kowalczyk – Warsztaty tańca bretońskiego | Sala Wielofunkcyjna, 13:00-14:00 |
| Dr hab. B. Gierek – “Język irlandzki w Republice Irlandii – czynniki mające wpływ na obecną sytuację języka oraz prognozy na przyszłość” | Sala Teatralna, 13:30-14:30 |
| Ondřej Volčík – Warsztaty gry na skrzypcach | Podziemia, 14:00-15:00 |
Projekcja filmu: “Steps of Freedom: The Story of Irish Dance” | Sala Teatralna, 14:40-15:30 |
| PERFORMANCES (MAIN STAGE) | |
| Paweł Dziemski & Jan Gałczewski | 15:00-15:30 |
| Saint Patrick’s Drum | 15:30-16:30 |
| Heel an’toe | 16:30-17:30 |
| Damhsa Alainn | 17:30-18:00 |
| Paddy de las Pampas & Lenka Fairy | 18:00-19:00 |
| Damhsa Alainn | 19:00-19:30 |
| Dair | 19:30-20:30 |
| Damhsa Alainn | 20:30-21:00 |
| Dálach | 21:00-22:00 |
| Celtic music session | Sala kominkowa, 22:30 |
Niedziela 7 września 2025 r. (Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Papiernicza 2, Kraków)
| Comhlan – Warsztaty tańca irlandzkiego | Sala Wielofunkcyjna, 12:00-13:00 |
| Mieszkaniec zamieszkały – podróż po Bretanii z poezją i dźwiękiem | Sala Teatralna, 12:00-13:00 |
| P. Hołoga – Warsztaty gry na bodhranie | Podziemia, 12:00-13:00 |
| P. Dziemski – Spotkanie uilleann pipes | Podziemia, 13:00-14:00 |
| Comhlan – Warsztaty tańca szkockiego | Sala Wielofunkcyjna, 13:00-14:00 |
| K. Fujawa – Opowieści irlandzkie – słuchowisko | Sala Teatralna, 13:30-14:30 |
| Wydawnictwo Kropka – W świecie szkockich legend – warsztaty rodzinne | Plener, 15:00-16:00 |
| PERFORMANCES (MAIN STAGE) | |
| Kraków Piping Club | 15:00-15:30 |
| Kraków Céilí Band | 15:30-16:30 |
| The Stouters | 16:30-17:30 |
| Comhlan / Sedinum Celticum | 17:30-18:00 |
| Branán | 18:00-19:00 |
| Comhlan / Sedinum Celticum | 19:00-19:30 |
| Glór | 19:30-20:30 |
| Festival closing ceremony | 20:30-21:00 |
| Beltaine | 21:00-22:00 |
| Sesja muzyki celtyckiej | Sala Kominkowa, 22:30 |

Beltaine
BELTAINE to jeden z najciekawszych zespołów polskiej sceny folkowej.
Swoje niepowtarzalne brzmienie BELTAINE osiągnął dzięki szczególnej umiejętności łączenia muzyki tradycyjnej (world/celtic) z muzyka współczesna.
Siedem osobowości i siedem różnych światów muzycznych spotyka się ze sobą tworząc wyjątkową muzyczną mieszankę.
„Grupa utalentowanych muzyków pozwala sobie na muzyczne eskapady w rejony znane
tylko współczesnej muzyce popularnej. To właśnie jest najbardziej charakterystyczne
w twórczości Beltaine, bycie poza stylistyczną klamrą. Umiejętność zacierania granic pomiędzy folkowym brzmieniem a współczesnymi trendami w muzyce szczególnie sprawdza się w występach na żywo przed publicznością”.
Od początku ogromną siłą Beltaine były żywiołowe koncerty, entuzjastycznie przyjmowane
przez publiczność na każdej szerokości geograficznej. Grupa koncertowała m.in. w Malezji,
Meksyku, USA i Kanadzie; jest regularnie zapraszana na prestiżowe festiwale w całej Europie.

Comhlan
Comhlan oznacza po gaelicku grupę przyjaciół, połączonych wspólną pasją i umiejętnością dobrej zabawy. Jest jednym z dwóch najstarszych zespołów tańca irlandzkiego i szkockiego w Polsce, działającym nieprzerwanie od 1993 r.
Auld Comhlan to sekcja historyczna zespołu z repertuarem bazującym na szkockich tańcach SCD z XVIII i XIX w. oraz setach irlandzkich. Czy to eleganckie kontredanse, czy żywe tańce solowe., dalej cieszą oko patrzących i serca tańczących, mimo że mają za sobą setki lat tradycji! Oprócz datowania tańców, również stroje nie są przypadkowe – garderoba tancerzy bazuje na osiemnastowiecznych szkockich ubiorach.
Sekcja irlandzka na scenie prezentuje zarówno żywiołowe choreografie własnego autorstwa, jak i tańce tradycyjne dzięki czemu widzowie mogą w pełni zapoznać się z magią tańca irlandzkiego, za to na pewno nie mogą narzekać na nudę w trakcie pokazów. Tancerki pomiędzy występami skupiają się na szlifowaniu swoich umiejętności pod okiem nauczycieli szkoły McGahan Lees, co pozwala im odnosić sukcesy na międzynarodowych zawodach tańca irlandzkiego i brać udział w mistrzostwach świata, a w trakcie występów zachwycać precyzją wykonania i lekkością tańca.
Branán
Branán to zespół z Trójmiasta, którego muzyka obejmuje zarówno aranżacje tradycyjnych melodii irlandzkich, autorskie kompozycje, jak i celtycki air. Artyści czerpią z tradycji irlandzkiej, ale nie boją się współczesnych inspiracji i nieoczywistych rozwiązań harmonicznych.
Brzmienie zespołu w dużej mierze kształtuje harfa, nadająca muzyce przestrzeń i łagodność. Towarzyszą jej flety irlandzkie, skrzypce, gitara oraz bodhrán, tworząc tradycyjny irlandzki skład instrumentalny. W efekcie powstają utwory niosące wewnętrzny spokój.
Branán jest związany z trójmiejskim środowiskiem muzyki irlandzkiej. Część muzyków współtworzyła zespół Hydrofonika i uczestniczy w sesjach w gdyńskim Donegalu.


Glór
Glór (irl. ‘głos’) – to trio wykonujące muzykę irlandzką i szkocką w formie bliskiej jej tradycyjnego brzmienia. Glór to także wiele lat doświadczenia scenicznego i duża dawka opowieści i ciekawostek o kulturze i muzyce celtyckich krain. W repertuarze zespołu znajdują się zarówno ballady i piosenki znane z pubów, jak i niezwykle żywiołowa muzyka taneczna.
Glór współpracuje także z zespołami tańca irlandzkiego.
Ula Kapała (głos, gitara) – wrocławska artystka od lat 90. związana ze sceną folkową. Repertuar Uli to niezwykła skarbnica pieśni i wierszy, jako jedna z nielicznych w Polsce wykonuje m.in. szkockie puirt à beul – śpiewany po gaelicku akompaniament do tańca.
Łukasz Potoczny (banjo tenorowe, akordeon diatoniczny, głos) – pomysłodawca i spiritus movens grupy. W szechstronny muzyk, który równie dobrze czuje się na sesji w pubie i w składzie orkiestrowym. Od wielu lat jego największą fascynacją pozostaje tradycyjna muzyka irlandzka.
Paweł Rewucki (bodhrán, kości, łyżki) – perkusjonista związany również z zespołami Celtic Tree oraz Shandon Bells. Gra przede wszystkim na bodhránie – bębnie obręczowym będącym bijącym sercem tradycyjnej muzyki irlandzkiej.
Dálach
Dálach oferuje żywe i autentyczne podejście do irlandzkiej muzyki tradycyjnej w Europie Środkowej.
Założony w 2009 roku w czeskim Brnie zespół zyskał silną reputację dzięki swojej muzykalności i charakterystycznemu repertuarowi, czerpiącemu z melodii i piosenek z różnych regionów Irlandii. Znany z dynamicznych występów na żywo, Dálach wnosi zarówno energię, jak i wyrafinowaną wrażliwość muzyczną – naznaczoną dbałością o szczegóły, frazowanie i ducha każdej melodii i piosenki. Takie podejście przyniosło im trwałe uznanie publiczności na całej scenie.
Do zobaczenia w Krakowie!


Paddy de las Pampas and Lenka Fairy
Los Paddys łączą celtyckie melodie z południowoamerykańskimi rytmami, tworząc unikalne i energetyczne brzmienie. Często porównywany do Kíli i The Pogues, zespół znany jest z żywiołowych koncertów i pasji fanów.
Założony podczas The Gathering w 2013 roku, Los Paddys rozpoczął się jako wymiana kulturalna między muzykami i tancerzami z Irlandii i Argentyny, później rozszerzając się o członków z Francji, RPA i nie tylko. Grupa, prowadzona przez autora tekstów Paddy’ego Mulcahy’ego z Clare, składa się z najlepszych tradycyjnych muzyków Adama Shapiro i Kirsten Allstaff, dynamicznej sekcji rytmicznej z Liamem O’Boyle i Angelo Heart oraz południowoamerykańskich wpływów Ariela Concolino i Fernando Roa Brith.
Występy Los Paddys to wielozmysłowe doświadczenie, z irlandzkim tańcem Lenki Fairy i flamenco Andrei Kafonkovej, dodającymi wizualny spektakl do muzyki. Zarówno na scenie, jak i w studiu, Los Paddys nadal celebrują globalne powiązania muzyki irlandzkiej.
St. Patrick’s Drum
Saint Patrick’s Drum to muzyczna podróż przez celtyckie krajobrazy, z domieszką polskiej wrażliwości i współczesnej wyobraźni.
Polski zespół muzyczny wykonujący tradycyjną muzykę celtycką, który łączy brzmienia dawnych irlandzkich melodii z nowoczesnymi aranżacjami i wielogatunkową inspiracją. W składzie znajdują się doświadczeni muzycy od lat obecni na polskiej scenie folkowej. Ich instrumentarium to wyjątkowa mieszanka – obok skrzypiec, gitary i irlandzkiego bębna bodhrán, usłyszeć można także pianino czy handpan, co nadaje ich muzyce niepowtarzalny charakter – subtelny, a zarazem pełen energii.
Anna Szewczuk – skrzypce, śpiew;
Jan Kłoczko – gitara akustyczna; pianino; śpiew;
Patryk Hołoga – bodhran, cajon, handpan, instr. perkusyjne.


Damhsa Alainn
Damhsa Alainn to warszawska grupa taneczna poświęcona tańcowi irlandzkiemu i kulturze celtyckiej. Grupa ma na celu promowanie tańca irlandzkiego na najwyższym poziomie, jednocześnie pokazując jego energię, piękno i radość. Zespół występuje na festiwalach, w teatrach i na prywatnych imprezach w całej Polsce.
Oprócz występów, Damhsa Alainn organizuje wydarzenia kulturalne o tematyce celtyckiej, warsztaty i regularne lekcje tańca.
Dair
Dair to szczeciński zespół poświęcony muzyce celtyckiej, łączący różnorodne osobowości muzyczne w dynamiczne i spójne brzmienie. Ich instrumentarium obejmuje flet irlandzki, skrzypce, akordeon diatoniczny, gitarę akustyczną, bouzouki, gitarę basową i wokal, co pozwala im tworzyć unikalne aranżacje, które odzwierciedlają ich własny artystyczny charakter, pozostając jednocześnie wiernymi celtyckim tradycjom.
Nazwa zespołu, „Dair”, pochodzi od gaelickiego słowa oznaczającego „dąb”, symbolizującego siłę i głębokie korzenie. Co ciekawe, w języku Doriathian J.R.R. Tolkiena „Dair” oznacza również „cień drzewa”, co jest ukłonem w stronę świata Władcy Pierścieni.
Dair eksploruje dźwięki różnych regionów celtyckich, reinterpretując tradycyjne melodie we własnym, charakterystycznym stylu. Zarówno na scenie, jak i w studiu, z pasją i oryginalnością ożywiają ducha muzyki celtyckiej.

The Stouters
The Stouters to krakowski zespół grający tradycyjną muzykę irlandzką. W ich repertuarze znajdują się zarówno żywiołowe jigi i reele, jak i wolniejsze pieśni i piosenki.
Członkami zespołu są:
🎵 Michał Górka – mandola, mandolina, tin whistle, banjo tenorowe
🎻 Rafał Dąbrowski – skrzypce
🎶 Jan Gałczewski – banjo
Występują na koncertach, sesjach i wydarzeniach kulturalnych, dzieląc się dźwiękami Irlandii z publicznością w Polsce i poza nią.
Kraków Piping Club
Kraków Piping Club to niewielka grupa muzyków prowadzona przez Dr. Lindsaya Davidsona, zajmująca się wykonywaniem tradycyjnej szkockiej muzyki na dudach i małych piszczałkach. Przynoszą potężne i charakterystyczne brzmienie Szkocji na wydarzenia w Polsce, grając mieszankę marszów, bębnów i innych klasycznych szkockich melodii.


Stay updated!
Śledź naszą stronę internetową i media społecznościowe, aby uzyskać najnowsze ogłoszenia o warsztatach, pokazach i innych wydarzeniach odbywających się podczas festiwalu. Nie przegap – śledź nas na bieżąco!
Bądź na bieżąco – nie możemy się doczekać, aby podzielić się z Tobą więcej! 🎶🍀
📢 Strona internetowa: www.krakowcelticfestival.pl
📢 Strona na Facebooku: www.facebook.com/krakowcelticfestival
📢 Grupa na Facebooku: www.facebook.com/groups/krakowcelts
📢 Linktree: www.linktr.ee/krakowcelticfestival